zaterdag 7 december 2013

Waar kun je online schrijven voor geld?

Er zijn verschillende mogelijkheden om online geld te verdienen met schrijven.

1) Schrijf voor gevestigde blogs en of sites in opdracht. 
Benader deze blogs of sites via hun contact functie als je denkt goede en passende artikelen te kunnen leveren en doe een voorstel waar ze ja of nee tegen kunnen zeggen. Een alternatief is om een voltooid artikel in te zenden maar dan loop je de kans werk voor nik te hebben gedaan. Het is natuurlijk wel mogelijk dat werk elders aan te bieden bij afwijzing maar in sommige gevallen zijn de mogelijkheden beperkt.

2) Schrijf voor online opdrachtgevers
Ik vind het zelf niet altijd even leuk werk maar je kunt ook schrijven voor willekeurige opdrachtgevers via sites als Elance, Freelance of Hoofdkraan. Elance is internationaal georiënteerd en de Nederlandse klussen liggen niet voor het oprapen maar de opdrachtgevers zijn vaak professioneel. Freelance is een freemium model. In principe kun je gratis werk krijgen maar er zijn vaak hordes mensen die proberen een opdracht te krijgen. Op Hoofdkraan kun je wel gratis werken maar het is veel effectiever wanneer je upgrade naar het betaal model. Op die manier krijg je veel sneller opdrachten. Zorg altijd dat het geld in "escrow" is voordat je de opdracht inlevert. Ik ben meerdere malen niet uitbetaald. Geen ervaring die ik jou toewens.

3)  Schrijf voor eigen beheer
Veruit de aantrekkelijkste mogelijkheid is om te schrijven voor eigen rekening. Je kiest zelf de onderwerpen. Je hebt veel controle over de plek waar je publiceert en daarnaast verdient dit zeer goed als je weet wat je doet. Je schakelt immers de "middle man" uit.

Het is echter behoorlijk moeilijk om je schrijven om te zetten in inkomsten en dit raad ik dan ook alleen zeer gemotiveerde schrijvers aan. In eerste instantie lijkt het aantrekkelijk om een eigen blog te beginnen, en dat is het ook. Hierbij heb je de meeste controle en de hoogste potentiële verdiensten. In de praktijk is deze stap te groot voor veel mensen. Een blogger moet verstand hebben van allerlei zaken en voldoende lezers trekken om te kunnen leven van het schrijven is een helse opgave.

Veel makkelijker is het om in eerste instantie te beginnen op een platform als Infonu en daar ervaring op te doen. In de praktijk verdien ik meer door mijn artikelen op Infonu te plaatsen dan op mijn eigen blogs en het is bovendien vrij van kosten zoals hosting, design of programmeren.

Wat je ook kiest. Veel succes.

1 opmerking:

  1. hallo... ben 15 jaar en heb interesse om een eigen blog te beginnen. Maar ik weet niet hoe dat ik daar aan kan beginnen... misschien enig tips?

    BeantwoordenVerwijderen